سه تن از سناتورهای آمریکایی که از دیدن مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران دلگرم شده‌اند، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، به خود نوید داده‌اند که فصل مقابله عملی آمریکا با ایران فرا رسیده است.

 

خلاصه بخش‌هایی از این بیانیه به شرح ذیل به نظر مخاطبان فارس می‌رسد:

«مارک تواین» می‌گفت عمل همیشه هم صدایش از حرف بلندتر نیست و متأسفانه این همان رویه‌ای بود که دولت قبل در قبال ایران اتخاذ کرده بود.

 

در آوریل 2015، پرزیدنت اوباما سعی کرد که توافق بسیار معیوب هسته‌ای با ایران را به مردم آمریکا و کنگره به گونه‌ای قابل قبول عرضه کند و قول داد که این توافق، دیگر تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم، نقض حقوق‌بشر و برنامه موشکی بالستیک آنها کماکان با قوت اجرا شود.

 

با این حال، دولت اوباما به افزایش اقدامات ایران در خصوص موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و دیگر رژیم‌های سرکش و نقض حقوق‌بشر، با انفعال پاسخ داد.

 

این موجب دلگرمی ایران شد؛ کشوری که دولتش مسئول مرگ صدها آمریکایی در لبنان، عراق و افغانستان است و آنها اقدامات ثبات‌زدای خود که موجب تهدید ایالات‌متحده و متحدانش بود را، ادامه دادند و حتی تشدید کردند.

 

ایران با روشی مبارزه‌جویانه، همین هفته گذشته، باز هم موشک بالستیک آزمایش کرد. چالشی که ایران برای دولت جدید آمریکا ایجاد کرده، اهمیت اتخاذ سیاستی سخت‌گیرانه‌تر را نشان می‌دهد.

 

برای بازگرداندن ایران از این مسیر، دولت جدید باید با کمک کنگره، عواقب جدی را متوجه ایران کند و بهمین خاطر بود که ما قانون تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را برای اعمال تحریم‌های مالی و اقتصادی شدید بخاطر آزمایش‌های موشکی بالستیک، نقض حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم، ارائه کردیم.

 

ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی بالستیک خارمیانه را دارد که تهدیدی است برای سربازان ما در منطقه، اسرائیل  و دیگر متحدانمان.

 

اقدامات تحریک‌آمیز ایران تنها برای اسرائیل نگران‌کننده نیست بلکه جامعه اطلاعاتی ما گفته که پیشرفت آنها در زمینه موشک‌های پرتاب‌کننده ماهواره به فضا، به معنای طراحی موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست که می‌تواند نهایتاً خاک آمریکا را با کلاهک هسته‌ای ایران هدف قرار دهد.

 

صیانت از ارزش‌ها و منافع ملی ما و همچنین امنیت آمریکایی‌ها و متحدانمان، اقدام را می‌طلبد. نباید دست روی دست بگذاریم و وانمود کنیم که شرایط موجود، شرایط مطلوب ماست.

 

ما از بیانیه پرزیدنت دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی وی «مایکل فلین» در خصوص برنامه موشکی بالستیک ایران استقبال می‌کنیم. وقت آن شده که در خصوص تهدیدات فزاینده موشکی ایران، حمایت آنها از تروریسم و نقض حقوق‌بشر، کاری بکنیم.

 

«تاد یانگ» نماینده جمهوری‌خواهان ایندیانا، «جان کورنین» نماینده جمهوری‌خواهان تگزاس و «مارکو روبیو» نماینده جمهوری‌خواهان فلوریدا در سنای آمریکا.

 

آسیا، آمریکا، ایران، بین المللی
منبع: خبرگزاری گیتا