سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد اظهارات روز گذشته معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران با اقدامات خود عزم و اراده ترامپ را نسنجد اظهار کرد: اقدامات ایران در ارتباط با مباحث دفاعی و اقداماتی که در این چارچوب انجام می شود در راستای حفظ منافع و کیان کشور انجام می شود. بدون در نظر گرفتن توصیه ها و نگاه دیگران این موضوعی است که به ما مربوط است و حق مسلم ماست و دیگران حق ندارند که در این خصوص صحبتی بکنند.

وی گفت: ما در بحث موشکی و سایر مسائل دفاعی نه به عنوان ابزار از آنها استفاده می کنیم نه اینکه بخواهیم پیامی را بدهیم یا چیز دیگری را رقم بزنیم بلکه این اقدامات را براساس منافع خودمان و زمانبدی مشخصی که وجود دارد انجام می دهیم.

وی با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ و موضع گیری هایی که از سوی جهانیان در برابر این اقدامات صورت گرفته است گفت: کار ترامپ از محک زدن گذشته است و ما نیازی به محک زدن نداریم. شناخت دقیق و عمیقی از طرف مقابل داریم و آنچه که رخ می دهد براساس برنامه ریزی است که انجام شده است.

قاسمی گفت: سرنوشت سوریه را مردم سوریه تعیین می‌کنند. ما از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه دفاع می‌کنیم. استقرار صلح و ثبات، امنیت و تحقق خواسته مردم سوریه آن چیزی است که ما می‌خواهیم و در واقع ایده‌آل ما برای سوریه است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی در ارتباط با فعالیت‌های دفاعی و موشکی ایران و همراهی برخی از کشورهای منطقه با اظهارات تند مقامات واشنگتن علیه ایران، اظهار کرد: آنچه که در مورد مبحث موشکی ایران مطرح می‌شود مساله داخلی ایران است. این موضوع به دولت، حاکمیت و ملت ایران مربوط می‌شود. ما در مورد منافع و مصالح ایران خودمان تصمیم می‌گیریم و نیازی به مشورت با دیگران در این ارتباط نداریم

وی گفت: در همین چارچوب ما اعلام کرده‌ایم که موسسات و شرکت‌های آمریکایی که در کمک به گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و سرکوب مردم مظلوم فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی نقش داشته‌اند را در لیست تحریم قرار خواهیم داد. این موضوع در حال بررسی است، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و فکر می‌کنم که به زودی لیستی از این افراد و شرکت‌ها را منتشر خواهیم کرد و آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.
 

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد صحبت‌های اخیر برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط با حمایت ایران از حوثی های یمن و در پیش گرفتن سیاست ایران‌هراسی از سوی آن‌ها گفت:‌ سیاست ایران هراسی مسئله جدیدی نیست بلکه این موضوعی است که آن‌ها با سوژه های مختلف در مقاطع مختلف در پیش گرفتند و با شدت و ضعف آن را دنبال کردند.
 

 


آسیا، ایران

منبع: خبرگزاری گیتا