وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه تأکید کرد که این مردم سوریه هستند که می‌توانند درباره آینده کشورشان و همچنین «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم‌گیری کنند.
 

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، میخائیل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا در کنفرانس باشگاه والدای درباره خاورمیانه گفت: «ما معتقدیم که تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند سرنوشت خودشان را بدون مداخله خارجی تعیین کنند. این مسئله در مورد سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه نیز صدق می‌کند».
 

مسکو و دمشق درباره مسائل سوریه از جمله منطقه امن در تماس هستند

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در حال مشورت با دمشق در خصوص منطقه پرواز ممنوع در سوریه است.
 

بوگدانوف که درباره اوضاع فعلی بحران سوریه و رویکرد روسیه در این رابطه در حاشیه کنفرانس والدای سخن می‌گفت، تأکید کرد، مسکو به طور مداوم با دمشق درباره مسائل مختلف از جمله ایجاد منطقه امن در سوریه در تماس است.
 

پوتین امروز دوشنبه اعلام کرده که گفت‌وگوها درباره آتش‌بس در سوریه که امسال در قزاقستان برگزار شد به ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو تحت نظارت سازمان ملل کمک بزرگی کرد.
 

وی افزود: «این ارتباط به صورت روزانه انجام می‌گیرد. مشورت‌ها اساسا به صورت محرمانه صورت می‌گیرد».
 

رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفر به قزاقستان گفت: «مکانیسم کنترل و نظارت بر آتش‌بس در سوریه ایجاد شده که مهمترین مسئله است».
 

بنا به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، گفت‌وگوهای آستانه به «نتایج بی سابقه‌ای» دست یافته است.
 

بوگدانوف امروز دوشنبه در اظهاراتش تأکید کرد که مسکو معتقد است حضور کردها در گفت‌‌وگوهای صلح سوریه در ژنو ضروری است.
 

حضور کردها در مذاکرات سوریه ضروری است

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و افریقا گفت: «مسئله حضور کردها کاملا ضروری است. ما معتقدیم که حضور آنها باید در نظر گرفته شود.»
 

وی افزودک «همه چیز به اراده مشارکت‌کنندگان و همچنین نمایندگان سازمان ملل بستگی دارد. من معتقدم که پس از نخستین دور این مذاکرات که چند روز پیش به اتمام رسید، مشورت‌هایی در این خصوص انجام خواهد شد و پس از آن امیدوارم که دور دوم مذاکرات آغاز شود».
 

این دیپلمات روسی همچنین گفت: «این یک فرایند پیچیده است. زمان می‌برد اما ما انتظار داریم که تمام مسائل باقی مانده برطرف شود».
 

وی افزود: «ما امیدواریم که یک هیأت نمایندگی یکپارچه و متحد از معارضان سوریه شکل بگیرد چرا که در نهایت همه آنها به ژنو رفته‌اند تا قطعنامه 2254 شورای امنیت را محقق سازند و هدف نهایی کاملا مشخص است».
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا