رسانه‌ها از یک کارشناس آلمانی متخصص نقل کردند که ارتش روسیه در مقابل موشک‌های توماهاک آمریکا از موج‌های الکترومغناطیسی استفاده کرد که این اقدام باعث شد برخی از این موشک‌ها از مسیر خود منحرف شده و پیش از آنکه به خشکی برسند، در مدیترانه سقوط کنند.
 

به نقل از رای الیوم، منابع در مرکز مطالعات آلمان فیریل از یک کارشناس آلمانی متخصص در امور ابزارهای پدافند الکترونیک نقل کردند که ارتش روسیه با ارسال موج‌های الکترومغناطیسی، به جنگ الکترونیک متوسل شد که این امر به منحرف شدن مسیر موشک‌های توماهاک انجامید تا تعداد زیادی از این موشک‌ها پیش از رسیدن به خشکی، در مدیترانه سقوط کنند.
 

این کارشناس گفت که "روسیه در سوریه از سامانه‌ جدید جنگ الکترونیک (Krasuha-4) استفاده می‌کند که این از بهترین سامانه‌های پدافند هوایی الکترونیک در جهان است و باعث ایجاد پارازیت در مقابل رادارهای جنگنده‌های آمریکایی در گذشته و هواپیماهای آواکس شده بود. ناتو سامانه‌های DIRCM و DRFM و سامانه‌های دیگری در اختیار دارد و این‌ها سامانه‌های الکترونیکی است که در مقابل موشک‌های دشمن مورد استفاده قرار می‌گیرند اما سامانه روسی Krasuha-4 بهتر است".
 

وی خاطرنشان کرد، سامانه جنگ الکترونیک روسیه (Krasuha-4) به سادگی سیستم ماهواره‌ای جی پی اس را از کار می‌اندازد که این اقدام برای ایجاد مناطق کور کافی است.
 

این کارشناس خاطرنشان کرد، سامانه Krasuha-4 می‌تواند به موشک‌های هدایت شونده با رادار، اهداف وهمی و خیالی دهد و این موشک‌ها به این اهداف وهمی اصابت کنند و واشنگتن نیز گمان کند که این موشک‌ها به هدف اصلی خود اصابت کرده است و کسانی که چنین سامانه‌ای داشته باشند، می‌توانند موشک توماهاک را "همچون یک مگس" ساقط کنند.
 

وزارت دفاع روسیه در روز حمله گفته بود فقط ۲۳ موشک از میان ۵۹ موشک شلیک شده به پایگاه الشعیرات اصابت کرده است.
 

منبع: خبرگزاری گیتا