رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: کشورهای دیگر باید به تصمیم ملت کشورمان در رفراندوم اخیر احترام بگذارند.
 

 به نقل از شبکه خبری ان.تی.وی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از اعلام نتایج غیررسمی رفراندوم اخیر، در اولین نشست مطبوعاتی خود در استانبول گفت: ملت کشورمان بار دیگر در یک اقدام استثنائی اراده و عزم راسخ خود را به نمایش گذاشتند. بر اساس نتایج غیررسمی نزدیک به ۲۵ میلیون تن، رأی «آری» دادند. در این میان مهم نیست که در رفراندوم چه کسی رأی به چه چیزی داده باشد؛ همین که مردم پای صندوق‌های رأی رفته و اراده خود را نشان داده‌اند، از آن‌ها تشکر می‌کنم.
 

وی ادامه داد: ملت ترکیه با رفتن پای صندوق‌های رأی از دموکراسی حمایت کرد. تا زمانی که چنین حمایتی وجود داشته باشد، این کشور می‌تواند با هر چالشی روبرو شود که نمونه آن کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه است.
 

اردوغان اضافه کرد: اگرچه اصلاحات قانون اساسی در ۱۸ ماده است، اما این تغییرات عمیق خواهد بود.
 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: همه‌ رأی‌های داده شده در این رفراندوم مهم هستند اما رأی مردم جنوب و جنوب‌شرق کشور بسیار مهم است. امیدواریم این آرا مژده فصل جدیدی در عرصه سیاسی ترکیه را بدهد.
 

وی با اشاره به ترک‌های مقیم خارج از کشور گفت: ترک‌های مقیم خارج از کشور سهم مهمی در این پیروزی دارند. ما شاهد هستیم که آنها در طول این دوران با چه رنج‌ها و چالش‌هایی روبرو بوده‌اند. آن‌ها در غربت برای دموکراسی مبارزه کرده‌اند و اکنون نتایج این مبارزه را می‌بینیم.
 

او اضافه کرد: تغییرات مورد نظر در قانون اساسی بسیار متفاوت و معنادار هستند. همه این تغییرات از فردا اجرایی نمی‌شود و باید زمینه لازم فراهم شود. تغییر ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۹ امکان‌پذیر است. بر همین اساس، از این پس باید به جای مطرح کردن بحث‌های خسته‌کننده، بر اهداف مورد نظر کشور متمرکز شویم.
 

اردوغان در میان هوادارانش اعلام کرد، برخی می خواهند نتایج انتخابات را کوچک بشمارند. مردم ترکیه جواب کسانی را که علیه آن‌ها چوب بلند کرده بودند با دادن رأی خود در این رفراندوم دادند. از این پس کارهای بسیار مهمی برای انجام وجود دارد.
 

منبع: خبرگزاری گیتا