سید مصطفی هاشمی طبا با بیان اینکه خدا نکند ما دست به وعده‌های غیرقابل وصول بزنیم که در نهایت به ضرر قاطبه مردم است و تبعات اجتماعی دارد، اگر حتی لازم باشد باید داروی تلخ حقیقت را بنوشیم و اگر می‌گوییم مسلمان هستیم باید کار را به نحو احسن انجام دهیم.
 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در برنامه‌ای که از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه امروز از رادیو ایران پخش شد، گفت:  آرامش و امنیتی که داریم  به خاطر فداکاری و خون شهدا است. ما باید به تاسی از این شهدا این راه را ادامه دهیم و ایران را با تکیه بر شعار چو ایران نباشد تن من مباد حفظ کنیم.
 

وی با بیان اینکه ما مورد تهاجم داخلی، قرار گرفته‌ایم گفت:  تهاجم بیرونی، واضح است اما تهاجم داخلی اندکی مستور است. ایران از داخل و توسط خودمان به صورت آگاهانه و ناآگاهانه از طریق افراد سودجو و یا کسانی که ناآگاهانه در پی تامین معیشت خود است تهدید می‌شود. جنگل‌های ما که ریه تنفسی کشور است امروزه یک سوم از آن به خاطر سودجویی افراد از بین رفته است. همین طور چاه‌های آب، رودخانه، سیستم دفع فاضلاب و شیرابه های زباله وضعیت خوبی ندارد.
 

هاشمی طبا با بیان اینکه بسیاری از زمین های کشاورزی در کشور دچار فرونشست شده‌اند، گفت:‌ اگر این وضعیت ادامه یابد میراثی برای نسل آینده به جای می‌گذاریم که برای ما نفرین به بار خواهد آورد. البته ما میراث خوبی نیز از جمله شبکه‌های گسترده برق، گاز، آب و همچنین دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها در سراسر کشور به جای گذاشته‌ایم اما این کافی نیست.
 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اگر هدف ما ایجاد اشتغال کامل در کشور است باید صنعت گردشگری و جذب توریست در کشور تقویت شود چراکه اگر صنعت و کشاورزی مهاجرفرست هستند و اشتغال کمی ایجاد می‌کنند اما جذب توریست می‌تواند نیروی بیشتری جذب کند.
 

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم طبیعتا نمی‌توانیم درآمد سرانه مردم را هم بالا ببریم، گفت: می‌شود حجم پول در کشور را زیاد کرد اما اگر این اتفاق بیفتد تورم به بار می‌آورد در حالی که اگر از طریق تولید کشاورزی، صنعت و خدمات تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم سود آن به همه می‌رسد.
 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: امروز صنعت دنیا صنعت کارگربر نیست بلکه صنعتی است که اتوماسیون در آن کاربرد دارد. دیگر زمان آنکه کارگری قوطی بسازد و در آن آبمیوه بریزد و کارگر دیگری آن را پلمب کند، گذشته است. ما نمی‌توانیم تولید را در صورتی که بازار فروش آن نباشد افزایش دهیم. فرض کنید بتوانیم یک کارخانه عظیم تلویزیون‌سازی بسازیم اما محصولات آن را در کجا باید بفروشیم؟
 

هاشمی‌طباء با بیان اینکه باید قانون بانک‌ها و بانکداری اسلامی اصلاح شود تا بتوان ایجاد اشتغال کرد، گفت: کشاورزی و صنعت و خدمات اشتغال ناچیزی ایجاد می‌کنند که قادر به تامین بیکاری هشت میلیون نفری ما نیستند. اگر هدف ما ایجاد اشتغال کامل در کشور است باید صنعت گردشگری و جذب توریست در کشور تقویت شود چراکه اگر صنعت و کشاورزی مهاجرفرست هستند و اشتغال کمی ایجاد می‌کنند اما جذب توریست می‌تواند نیروی بیشتری جذب کند. ساخت هتل، راهنما و مترجم جذب توریست خواهد شد به علاوه اینکه توریست‌ها با پول خود صنعت داخلی کشور مانند فرش و قالیچه را می‌خرند و با خود می‌برند.
 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: دولت ما آنقدر بزرگ شده و هزینه‌هایش بالا رفته که چاره‌ای جز تامین هزینه خود ندارد همچنان که در بیانات وزیر اقتصاد و وزیر نفت می‌بینیم که آنها چگونه ایجاد درآمد را برای دولت مشکل می‌دانند. دولت در این شرایط برای اینکه درآمد خود را بالا ببرد مجبور است ارز بفروشد و یا واردات کند. علاوه بر وارداتی که تولید داخلی را تضعیف می‌کند دولت همچنین فروش ارز به کسانی دارد که به سفرهای تفریحی خارجی می‌روند.
 

وی با بیان اینکه می‌توان از منابع پرداخت یارانه ۱۰۰۰ کارخانه در کشور ساخت، تاکید کرد: دولت باید بتواند کوچکتر شود و همچنین مردم به مسوولیت‌های فردی خود بیشتر متکی باشند. خدماتی که دولت در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد بسیار سنگین است و نمی‌تواند به همه چیز و همه نیازی پاسخ دهد. اگر قرار باشد درآمد دولت پخش شود تمام پروژه‌های نیمه‌دولتی می‌خوابد و هیچ کاری انجام نمی‌شود.
 

هاشمی‌طبا با بیان اینکه اگر کارخانه می‌ساختیم یا کشاورزی را توسعه می‌دادیم وضعیت اشتغال امروز اینگونه نبود، گفت: با این پرداخت‌ها و توزیع مالی در کشور چه دردی از کشور و محرومین را دوا کرده‌ایم بنابراین ما باید در تجارت فعال شویم. اگر بتوانیم زمینه فروش فرش در کشورهای دیگر را ایجاد کنیم این در زندگی روستاییان و فقرایی که تولید فرش می‌کنند موثر خواهد بود و زندگی آنها هم بهتر می‌شود.
 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اینکه برخی‌ها به سه برابر شدن یارانه یا نوع دیگر از پرداخت‌ها قول می‌دهند، غیرممکن است. اقتصاد سالم اقتصادی است که زاینده باشد و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد. اما اگر همین تولید و صادرات به ضرر کشور باشد اولویت اول کشور را باید حفظ کشور قرار دهیم.
 

وی در پایان صحبت‌های خود در این برنامه رادیویی که به صورت ضبط شده پخش می‌شد، گفت: خدا نکند ما دست به وعده‌های غیرقابل وصول بزنیم که در نهایت به ضرر قاطبه مردم است و تبعات اجتماعی دارد. اگر حتی لازم باشد باید داروی تلخ حقیقت را بنوشیم و اگر می‌گوییم مسلمان هستیم باید کار را به نحو احسن انجام دهیم.
 

منبع: خبرگزاری گیتا