توافقنامه آستانه در زمینه ایجاد مناطق "کاهش تنش" در سوریه اواسط شب گذشته اجرایی شد این در حالی است که منابع وابسته به مخالفان مدعی نقض آتش‌بس از سوی روسیه شدند.
 

 به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یادداشت تفاهم یا سند ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه نیمه‌های شب گذشته (ششم ماه مه) اجرایی شد.
 

این وزارتخانه افزود، جنگنده‌های روسی از ابتدای ماه مه در مناطق مشخص شده به پرواز در نیامده‌اند.
 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، کار گروه مشترکی از  سوی کشورهای تضمین کننده برای تهیه نقشه‌ مرزهای مناطق کاهش تنش و مناطق امن ایجاد خواهد شد.
 

سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات کل در ستاد ارتش روسیه تاکید کرد، مناطق امن با هدف منع وقوع درگیری‌های نظامی بین طرف‌های درگیر شامل نقاطی برای نظارت بر تعهد گروه‌ها نسبت به آتش‌بس، ایست‌های بازرسی برای تضمین عبور غیرنظامیان، امدادرسانی انسانی و حمایت از فعالیت اقتصادی است.
 

وی گفت:‌ کشورهای ضامن امور ایست‌های بازرسی و نقاط کنترل و مناطق امن را اداره می‌کنند.  این سند اجازه ایجاد مناطق کاهش تنش بیشتری را در آینده می‌دهد. روسیه، ترکیه و ایران به تلاش‌های مشترک برای مقابله با تروریست‌ها در خاک سوریه ادامه خواهند داد.
 

رودسکوی تاکید کرد، این یادداشت تفاهم به ارتش سوریه قدرت بیشتر ی برای مقابله با داعش می‌دهد و نیروهای هوایی روسیه به حمایت از نیروهای ارتش سوریه برای نابودی داعش خواهند پرداخت و بر پیشروی در شرق پالمیرا و شکستن محاصره دیر الزور متمرکز خواهند بود و نیز تلاش می‌کنند مناطق هم‌جوار رود فرات در حومه شرقی حلب را آزاد کنند.
 

رودسکوی ادامه داد،  در اولین فرصت با نظامیان آمریکایی درباره بازگشت روسیه به مشارکت کامل در یادداشت تفاهم مربوط به تضمین سلامت پروازها در جریان عملیات نظامی در حریم هوایی سوریه مذاکره خواهیم کرد. این یادداشت تفاهم شامل ممانعت از حوادث خطرناک در حریم هوایی سوریه می‌شود.
 

وزارت دفاع روسیه مرزهای مناطق کاهش تنش را فاش کرد

وزارت دفاع روسیه نقشه‌های مناطق چهارگانه کاهش تنش را منتشر کرد.
 

رودسکوی تاکید کرد، این مناطق در شمال سوریه ایجاد شده که شامل حومه ادلب، مناطق هم‌جوار آن ، مناطق شمال شرق حومه لاذقیه، حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه هستند.

در منطقه اول بیش از یک میلیون تن زندگی می‌کنند و تشکیلات مسلح که شامل بیش از ۱۴.۵ تن هستند بر آن تسلط دارند.
 

منطقه دوم حومه شمالی حمص شامل دو شهر الرستن و تلبیسه و مناطق هم‌جوار آن تحت تسلط گروه‌های مسلح حدود ۳۰۰۰ تن است و در ان حدود ۱۸۰ هزار تن زندگی می‌کنند.
 

منطقه سوم غوطه شرقی است که در آن حدود ۶۹۰ هزار شهروند زندگی می‌کنند و رودسکوی تاکید کرد که این منطقه شامل القابون که النصره بر آن تسلط دارد، نیست. این منطقه عامل اصل بمباران به دمشق و اطراف سفارت روسیه است و روند مبارزه با تروریسم در این منطقه اجرایی خواهد شد.
 

اما منطقه چهارم در جنوب سوریه در مناطق هم‌جوار مرز اردن در حومه درعا و قنیطره کشیده شده و اکثر این مناطق تحت کنترل گروه موسوم به "جبهه جنوب" است که شامل ۱۵ هزار فرد مسلح است و ۸۰۰ هزار غیرنظامی ساکن آن هستند.
 

تعداد افراد مسلح در مناطق چهارگانه حدود ۴۲ هزار تن است.
 

رسانه‌های روسی به نقل از الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه به مذاکرات صلح سوریه تصریح کرد: مناطق کاهش تنش در سوریه پرواز جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف ضد داعش را هم ممنوع می‌کند.
 

این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای دولتی سوریه با گروه‌های مخالف در استان حماه در شمال غرب سوریه کمی بعد از اجرای توافق کاهش تنش درگیر شدند.
 

این دیده‌بانی افزود، دو طرف در روستای تحت تسلط مخالفان و مناطق هم‌جوار حومه حماه درگیر شدند.
 

 

منبع: خبرگزاری گیتا