‌فرمانده دریابانی کیش از توقیف دو فروند لنج حامل کالاهای قاچاق به ارزش تقریبی 60 میلیارد ریال و دستگیری 14 نفر در این زمینه در (16 و 20 مایلی) آب‌های حوزه استحفاظی جزیره کیش خبر داد.
 

سرهنگ رحیم جهانبخش در جمع خبرنگاران در مورد جزئیات کشف کالاهای قاچاق Contraband از این دو لنج گفت: دریادلان پایگاه مرزبانی کیش در یک عملیات گشت و اقدام اطلاعاتی در راستای مبارزه با قاچاق کالا، دو فروند لنج حامل بیش از 60 میلیارد ریال کالای قاچاق را شناسایی و توقیف کردند.
 

وی افزود : این دو فروند لنج بر اساس اظهار ناخدای کشتی‌ها، عازم گمرک نخل تقی در استان بوشهر بودند که به لحاظ ممنوعیت کالاها، دو لنج توقیف شدند و به مبادی قانونی معرفی می‌شوند.
 

فرمانده دریابانی کیش بابیان اینکه عمده اجناس قاچاق شده معادل تولید داخل دارد افزود: بر اساس اظهارات اولیه، لوازم توقیف‌شده شامل یخچال، 50 دستگاه کولر ،160 دستگاه لباسشویی، آبسرد کن، پتو و انواع نوشیدنی است.
 

وی تصریح کرد: چهار بسته بزرگ حاوی 500 دستگاه لب تاپ و تبلت، دستگاه بازی پلی‌استیشن، گردو، حدود 25 تن برنج خارجی و پوشاک خارجی از دیگر کالای کشف‌شده در این لنج ها است.
 

سرهنگ جهانبخش تصریح کرد: مجموع کالای موجود در این دو لنج فراتر از موضوع کالای ته لنجی است و بیشتر کالاها در صلاحیت ترخیص گمرک نخل تقی نیست.
 

وی با تأکید بر اینکه همکاری خوبی از سوی مقام قضایی وجود دارد ابراز امیدواری کرد که گمرک نیز در این زمینه ورود و برخورد قانونی داشته باشد .
 

فرمانده دریابانی کیش اضافه کرد: فرایند قاچاق کالا لطمه‌های شدیدی به تولید داخل می‌زند و سبب رکود کارگاه‌های داخلی و افزایش نرخ بیکاری می‌شود که باید رسیدگی کامل در این زمینه صورت گیرد.
 

وی تصریح کرد: این کالا به دلیل اینکه معادل تولید داخل دارند باید معدوم شوند‌، پوشاک به‌دست‌آمده دارای تصاویر نامناسب ضد فرهنگی هستند که برازنده استفاده در داخل کشور اسلامی نیست.
 

فرمانده نیروی انتظامی کیش اظهار کرد: در جریان انتقال این کالاها 14 نفر دستگیر شدند که بر اساس دستور مقام قضایی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
 

وی در ادامه در خصوص اجرای طرح دریادلان عاشورایی  و مبارزه جدی با کالای قاچاق، اضافه کرد: از ابتدای این طرح 32 فروند لنج در آب‌های حوزه استحفاظی مرزبانی دریابانی کیش در حین تردد و طی مسیر به سواحل استان‌های بوشهر و هرمزگان توقیف‌شده که بیش از 50 میلیارد تومان کالای قاچاق از آن‌ها به‌دست‌آمده است که عمده کالاهای به‌دست‌آمده معادل تولید داخل دارد.
 

سرهنگ جهانبخش در مورد اضافه شدن شناورهای کمکی برای عملیات گفت: دو لنج اخیر توسط ناوچه جدیدی که به مجموعه اضافه‌شده توقیف‌شده‌اند.
 

جانشین فرمانده دریابانی کیش نیز در مورد مبدا و مقصد حرکت این دو لنج گفت: این دو لنج از مبدا شارجه امارات به سمت بندر نخل تقی در استان بوشهر حرکت کرده بودند که حدود ساعت 19 جمعه‌شب در 16 و 20 مایلی جزیره کیش متوقف شدند.


 

منبع: خبرگزاری گیتا