به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک حلول ماه ربیع الاول و میلادهای سعید و مبارک این ماه، به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های داماتو علیه ایران از سوی سنا اشاره و تصریح کرد: این اقدام بی تردید نقض برجام است و این ادعا که این تحریم ها، همان تحریم های سابق است و تحریم جدیدی اعمال نشده یک ادعای واهی به شمار می آید.

 

رئیس دستگاه قضایی افزود: تمدید تحریم ها نه تنها با روح برجام بلکه با مدلول مستقیم آن نیز در تعارض است. البته آمریکا پیش از این نقض صریح، مانع تراشی های فراوانی در مسیر اجرای برجام کرده بود و به این ترتیب در بحث روابط بانکی و سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی یا غیر آمریکایی در ایران، خلل ایجاد می کردند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در خصوص تمدید تحریم ها بحمدلله اجماع مناسبی در میان مسئولان مبنی بر نقض برجام توسط آمریکا وجود دارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه پاسخ مناسب در قبال این بدعهدی است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما معتقدیم که اگر برجام اجرا می شد منافعی برای کشور داشت و جمهوری اسلامی با در نظر داشتن این منافع از طریق نهادهای مسئول و ذی ربط چنین تصمیمی را اتخاذ کرد؛ منتهی شرط توفیق در برجام این است که طرفین به آن وفا کنند نه اینکه فقط جمهوری اسلامی به مفاد آن پایبند باشد و سایر طرف ها به بهانه های واهی اقدام به نقض آن کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: امروز پس از گذشت ماه ها از اجرای برجام، مسئولان جمهوری اسلامی باید در مقام ارزیابی به پاسخ این سوال برسند که از برجام چه فوایدی برای ایران باقی مانده است؟

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قطعاً پاسخ ایران به چنین اقدامی یک پاسخ صحیح، منطقی و قاطع است، ضمن تأکید بر پرهیز از شتاب زدگی در این زمینه گفت: مهمترین انتظار مسئولان در مورد برجام طبق فرمایش مقام معظم رهبری، لغو تحریم ها بود. این سخن که بگوییم تحریم جدیدی اعمال نشده یا تحریم ها تحت عناوین دیگری است، سخن کاملاً نادرستی است و بر همین اساس، جمهوری اسلامی باید منافع خود را ببیند و بر مبنای آن پاسخ مناسب دهد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: نباید اجازه داد که آمریکا به خیال واهی هم از منافع برجام بهره ببرد و هم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. اجماعی که در حال حاضر درباره این موضوع در کشور وجود دارد قطعاً کمک کار و پشتیبان دولت در دادن پاسخ مناسب خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیش بینی های مقام معظم رهبری مبنی بر عدم پایبندی آمریکایی ها و بد عهدی این کشور، اظهار کرد: امروز می بینیم که دقیقا پیش بینی های رهبر معظم انقلاب محقق شده است. غرب و بویژه آمریکا به دنبال حل مسئله  هسته ای ایران نبود. آنها به خوبی می دانستند که با توجه به فتوای مقام معظم رهبری درباره ساخت سلاح هسته ای، ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست. به هر حال با پذیرش برجام، این بهانه از دست آنها گرفته شد اما امروز می بینیم که به عناوین مختلف از ایفای تعهدات خود سر باز می زنند.


منبع: خبرگزاری گیتا