به نقل از سی ان ان ارتش آمریکا قرار است 9هزار و 852 'جریب ' (برابر با سه هزار و 986 هکتار) از این جزیره اشغال شده را به ژاپن بازگردند. در این بخش اشغالی از جزیره اوکیناوا، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام مستقر است.


سی ان ان گزارش داد: 'اشتون کارتر' وزیر دفاع آمریکا امروز (سه شنبه) باز پس دادن این بخش اشغالی از جزیره اوکیناوا به دولت ژاپن را اعلام کرد.
بنا بر این گزارش، آمریکا بیشتر قلمرو اشغالی جزیره اوکیناوا ژاپن را که از سال 1945 و از زمان جنگ جهانی دراختیار خود داشت، به تدریج تا سال 1972 به دولت توکیو بازگرداند.


سی ان ان گزارش داد یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به این شبکه خبری گفته است برای تسریع درخروج نیروی های آمریکایی از این بخش از خاک ژاپن، دولت توکیو برای ساخت 6 منطقه فرود و برخاست بالگرد و همچنین برخی دسترسی به جاده ها برای آموزش نیروهای آمریکایی، موافقت کرده است.


دولت ژاپن از دهه 90 میلادی تاکنون برای بازپس گیری این بخش از خاک خود سرگرم مذکرات طولانی مدت با آمریکا است.
سی ان ان افزود: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که بازپس دادن رسمی این بخش از جزیره اشغال شده اوکیناوا در 21 و 22 ماه دسامبر (اول و دوم دی ماه) و با حضور سفیر آمریکا و فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن انجام می شود.


بر اساس این گزارش، بیش از 52 هزار نظامی آمریکایی در این بخش از جزیره اوکیناوا به سر می برند که شمار این افراد با کارکنان غیرنظامی درمجموع به 100هزار نفر می رسد.
در اعتراض هایی که در ماه ژوئن گذشته با حضور 60هزار معترض ژاپنی در 'ناها' (Naha) مرکز اوکیناوا برپا شد، فرماندار این جزیره اعلام کرد که قویا از دولت ژاپن برای خروج پایگاه نظامی آمریکا از این جزیره درخواست خواهد کرد.


مردم این جزیره در سال های اخیر و در پی برخی اقدامات مجرمانه و خلاف اخلاقی نیروهای آمریکایی علیه شهروندان ژاپنی دراین جزیره، بارها دست به اعتراض های گسترده و راهپمایی زدند.


جزیره اوکیناوا با وسعتی حدود یک هزار و 200 کیلومتر مربع در فاصله 640 کیلومتری جنوب سرزمین اصلی ژاپن و در اقیانوس آرام واقع است.
آمریکا در جنگ جهانی دوم، دو شهر 'هیروشیما' و 'ناکازاکی' ژاپن را بمباران اتمی کرد و تنها کشور در جهان است که از بمب اتمی علیه بشریت استفاده کرد.

 

منبع: خبرگزاری گیتا