سنا آمریکا لایحه سیاست دفاعی را که مطابق آن 700 میلیارن دلار به ارتش این کشور تخصیص داده می‌شود را تصویب کرد.
 

پایگاه شیکاگو تریبون گزارش کرد، سنا آمریکا به طرز قاطع، لایحه سیاست دفاعی که 700 میلیارد دلار به ارتش تخصیص می‌داد را به تصویب درآورد و از این طریق بودجه نیروهای مسلح آمریکا بزرگتر از هر زمانی در جنگ‌های بیش از یک دهه‌ای آمریکا در عراق و افغانستان می شود.
 

سناتورهای آمریکا این لایحه بودجه دفاعی را روز دوشنبه با 89 رأی‌ موافق در مقابل 8 رأی مخالف به تصویب درآوردند.
 

لایحه فوق، مجوز بودجه 700 میلیارد دلاری ارتش آمریکا برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز می‌شود را صادر می‌کند و مانع تعطیلی بیش از اندازه پایگاههای نظامی آمریکا می‌شود.
 

این لایحه یکهزار و 215 صفحه ای با یکسری اعتراضات کاخ سفید مخالفت کرد اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید به وتو این لایحه نکرده است.
 

سناتور «جان مک کین» از ایالت آریزونا و دیگر سناتورهای جنگ‌طلب کنگره تأکید دارند که واحدهای نظامی آمریکا بدون بودجه کافی برای رفع کاستی‌ها و نقص‌های آموزش و تجهیزات، در مبارزات مهارت‌های رزمی خود را از دست می‌دهند.
 

مک کین تصریح کرد که بی احتیاطی در حوادث‌های اموزشی از اواسط ژوئیه تاکنونی منجر به کشته شدن یا زخمی شدن یکصد نظامی آمریکایی شده است که این مسئله را می توان به کاهش بودجه نظامی آمریکا مرتبط دانست.
 

مجموع لایحه سنا که اواخر ژوئن با 27 رأی موافق بدون مخالف در کمیته نیروهای مسلح سنا به تصویب درآمد، مبلغ 640 میلیارد دلار برای عملیات‌های مهم پنتاگون همچون خرید سلاح و پرداخت حقوق ارتش تخصیص می‌دهد و 60 میلیارد دلار نیز برای مأموریت‌های جنگی در افغانستان، عراق، سوریه و مکان‌های دیگر اختصاص می‌دهد. 
 

درخواست ترامپ برای بودجه نظامی معادل 603 میلیارد دلار برای عملیات‌های پایه‌ای و 65 میلیارد دلار برای مأموریت‌های نظامی خارج از کشور بود.
 

بنا بر این گزارش، در حالیکه آمریکا برنامه هسته‌ای کره شمالی را یک تهدید رو به رشد برای آمریکا و همپیمانان خود می‌داند، این لایحه فوق، بودجه‌ای معادل 8.5 میلیارد دلار برای تقویت سامانه‌های موشکی و دفاعی آمریکا تخصیص داده است. این مبلغ 630 میلیون دلار بیش از مبلغی است که دولت آمریکا برای چنین برنامه‌هایی پیشنهاد داده بود.
 

این لایحه به وزارت دفاع آمریکا دستور استقرار تا 14 رهگیر زمینی دیگر در «فورت گریلی» آلاسکا را می‌دهد که موجب می‌شود تعداد رهگیرهایی که برای تخریب کلاهک‌های ورودی طراحی شده‌اند به 58 رهگیر افزایش یابد.
 

این لایحه همچنین 10.6 میلیارد دلار برای 94 جنگنده، 25 میلیارد دلار برای 13 کشتی تخصیص می‌‌دهد که 5 میلیارد دلار و پنج کشتی بیش از درخواست ترامپ می‌باشد.
 

منبع: خبرگزاری گیتا