به گزارش خبرگزاری گیتا جمعیت امام علی (ع) http://www.sosapoverty.org/  یک سازمان مردم‌نهاد، مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی می‌باشد که در سال ۱۳۷۸ به‌صورت رسمی  فعالیت خود را آغاز کرده است.  این جمعیت توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف از جمله شارمین میمندی نژاد تاسیس شد و حالا در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران دفتر رسمی دارد و در سایر دانشگاه‌های هزاران عضو گرفته است.جمعیت امام علی (ع) همچنین در سال ۱۳۸۹ با ثبت مقام مشورتی در سازمان ملل متحد و عضویت در شورای امور اقتصادی-اجتماعی این سازمان بین‏ المللی، به‌عنوان یکی از سازمان‌های فعال درزمینۀ کاهش معضلات اجتماعی در سطح بین‏المللی معرفی شده است.


جمعیت امام علی کجاست؟

اعضای جمعیت در سال ۱۳۸۴ نخستین دفتر رسمی مردمی خود را در جنوب شهر تهران و در محلۀ مولوی افتتاح کردند و و حالا ۳۳ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (محله‌های مولوی، خاک سفید، دروازه غار، لب خط و فرحزاد)، ورامین، شهرری، احمدآباد مستوفی، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمان، قوچان، بوشهر، بندرعباس، کرمانشاه، ساری، گرگان، کرج و … دارد.

این سازمان مردم‌نهاد برنامه‌های متنوعی را برای کمک به آسیب دیدگان اجرا می‌کند از جمله آیین طفلان مسلم ( پیگیری بخشش و آزادسازی و حمایت پس از خروج از کودکان و نوجوانان زندانیِ محکوم‌به قصاص که در سن زیر هجده سال مرتکب جرم شده‌اند) آیین کوچه‌گردان عاشق (غذارسانی به خانواده نیازمند در ماه رمضان) و ….

از جمله طرح های این جمعیت شامل:

خانه‌های ایرانی

خانه‌های ایرانی؛ خانه‌هایی برای ارائۀ خدمات امدادی به کودکان و بانوان در محله‌های محروم ایران خانه همه ایرانیان است؛

خانه ایرانی مکانی است که پناه هر ایرانی دربند ستم و فقر است؛ امید هر انسانی که کمبودهای زندگی، گذران آن را برایش سنگین ساخته. خانه ایست با هویت ایرانی، هویتی که در آن سراسر امید و آرامش، برادری و مهرورزی است. خانه ایرانی کانون بیشتر فعالیت‌های مددکارى جمعیت امام علی (ع) می‌باشد. جایی که ارتباط مستقیم بین مددکار و مددجو صورت می‌گیرد تا با آموزشی صحیح و ارتباطی عمیق میان یک معضل و راهکارهاى حل آن بتوان قدم‌هایی بزرگ در جهت بهبود وضعیت کودکان و بانوان بی‌پناه سرزمین ایران برداشت. به‌نوعی خانه ایرانی مرکز فعالیت‌هایی ازجمله روان‌شناسی، جلسات مشاوره‌های فردی و گروهی، رده‌های آموزشی تحصیلی، هنری، فرهنگی ورزشی برای کودکان، آموزش مهارت‌های خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار، امور مربوط به درمان خانواده‌ها و… می‌باشد
.



آیین طفلان مسلم:

  آزادی و بخشش گرفتن برای  نوجوانان محکوم‌به قصاص و تأمین هزینه‌های سنگین دیۀ آن‌ها
 

اهداف طرح طفلان مسلم

تلاش در جهت ایجاد توجه جامعه به مسئله بزهکاری کودکان

بهبود رسیدگی به پرونده‌های بزه کودکان ازنظر قضایی و احکام صادره

ترویج پیام «هر بخشش سبب کاهش خشونت در کل جامعه می‌شود».

 حمایت و مددکاری دو خانوادۀ آسیب‌دیده، خانوادۀ مددجو خانوادۀ اولیای دم

 کسب بخشش و پیگیری حمایت‌های پس از خروج برای نوجوانان آسیب‌دیده از بزه

تلاش برای ارتقا و بهبود قوانین مرتبط با بزه نوجوانان





آیین کوچه‌گردان عاشق

کوچه گردان عاشق، نخستین و قدیمی ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی (ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی وقفه برگزار گردیده و با گذشت بیش از ۱۸ سال، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است. تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می دهد. در این طرح، کیسه های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب های قدر، به تاسی از کوچه گردی های عاشقانه مولا علی (ع) و سیره عملی زندگی ایشان، توسط دانشجویان و مردم ، تهیه و به درِ خانه های این عزیزان برده می شود.




آیین کعبۀ کریمان


کودکان محروم و بی سرپرست و معلول همواره چشم امیدشان به دست های بخشنده بوده است. آنان آرزوهای کوچکی را در دلهای بزرگ شان دارند که برای برآورده ساختن آنها و نشاندن لبخندی بر لبان کوچک آنان نیازی به انجام کارهای بزرگ نیست. بسیاری از این کودکان آرزوهای بسیار کوچکی دارند که با کمترین امکانات می شود آن را برآورده ساخت. کودکی که در خانواده محرومی به دنیا آمده است و آرزوی او تنها خوردن غذاهای خوشمزه و یا داشتن یک دست لباس نو و یا یک اسباب بازی و یا یک عروسک است.


جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی (ع) همواره سعی کرده است تا بین مناسبت ها و آیین های مذهبی و مشکلات موجود در جامعه رابطه ای روشن برقرار سازد و آیین های مذهبی را از شکل نمادین به شکلی که کارکرد اجتماعی مثبت در جامعه داشته باشد، درآورد. به همین دلیل در روزهای اعتکاف (۱۳ تا ۱۵ رجب) همزمان با عید میلاد پیشوای نخست شیعیان، امام علی (ع)، آرزوهای جمع آوری شده کودکان محروم، بی سرپرست، معلول و کودکان کار و خیابان را که از بیمارستان ها و مراکز نگه داری کودکان معلول و بی سرپرست و خانواده های محروم و فقیر جمع آوری شده است به دست معتکفین و خیرین می رساند و بدین شکل عبادتی فردی را سمت و سوی عبادتی جمعی و اجتماعی می بخشد. آیین کعبه کریمان از سال ۱۳۸۷ توسط جمعیت و به پیشنهاد شارمین میمندی نژاد اجرا می شود.

در این طرح کودکان از مقواهای بی استفاده در خانه کعبه ای کوچک می سازند و خواسته های خود را به شکل نامه در آن می اندازند و آرزوهای خود را به گوش کسانی که سه روز به عبادت پرداخته اند می رسانند تا معتکفین کعبه های کودکانه آنان را باز کنند و عبادت فردی خود را با برآوردن آرزوی کودکی محروم و یا بیمار به عبادتی اجتماعی بدل سازند




 

  آیین صفای سعی

هاجران زمانه همان زنان و مادرانی هستند که به‌اجبار روزگار بار زندگی خود و کودکانشان را به‌تنهایی و به‌دشواری به دوش می‌کشند

طرح صفای سعی برای مرتبط ساختن آیین صفا و مروه در مراسم حج با معضلات اجتماعی زنان و مادران طراحی‌شده است که باوجود مشکلات بسیار، مسئولیت زندگی را به دوش کشیده و در مقابل این مشکلات برای ساخت و حفظ یک زندگی سالم و آبرومندانه شجاعانه ایستاده‌اند. طرح صفای سعی با معرفی زنان سرپرست  خانواده تلاش می‌کند تا از مشکلات آنان بکاهد و با توانمندسازی آنان کاری کند تا بتوانند در جامعه با دفاع از حقوق خود و فرزندانشان به زندگی سالم ادامه دهند.


 

آیین شام عیاران

آین شام عیاران از مجموعه طرح های جمعیت امداد دانشجوئی-مردمی امام علی (ع) است که در سال 1388 و با آرمان ساختن ایران بدون اعتیاد فعالیت خود را آغاز کرد.
 

جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی (ع) هر ساله در شب شام غریبان با تاکید بر اندیشه های قیام امام حسین (ع)، آیینی را در اعلام بیزاری اجتماع از وجود معضلات اجتماعی در محلات اعتیاد زده برگزار می کند و با محکوم نمودن این وضعیت از مردم و مسوولان درخواست اقدامات اساسی در این راستا می کنند.


همچنین از معتادین دعوت می شود تا اعتیاد خود را ترک کنند و متقاضیان ترک اعتیاد به کمپ های ترک اعتیاد معرفی می شوند. درمان داوطلبان به صورت رایگان می باشد و در طول درمان نیز خانواده آنان تحت حمایت جمعیت امام علی (ع) قرار می گیرند.




  طرح مادرانه

"مادرانه" طرحی برای حمایت از مادران باردار دارای معضل و محروم از مراقبت های بهداشتی و درمانی است.

ایده این طرح از آنجایی بوجود آمد که چرا فقط بچه‌های کار که از ۷-۸ سالگی شناسایی می‌شوند و اغلب درگیر محرومیت از تحصیل و سوء تغذیه هستند شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند. بهتر است مادرانی که درگیر اعتیاد و فقر هستند را شناسایی کنیم و از زمان حاملگی حمایت از این کودکان را شروع کنیم.




 آیین هفت‌سین برکت

جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی(ع) از سال ۱۳۸۹ با یاری مردم نیکوکار، در آیین “هفت‌سین برکت” در مراسمی به‌یادماندنی، سال نو را در کنار کودکان کار و خیابان و کودکان محروم و بی‌پناه سرزمینمان ایران، تحویل می‌کند.




آیین یلدا در کوچه‌های فقر


جمعیت امام علی  طرحی به نام "یلدا در کوچه‌های فقر" در مناطق محروم نشین و معضل خیز کشور برگزار می کنند تا از یک سو حتی برای یک شب، شادمانی را به دلهای کودکان این محلات مهمان کند و از سوی دیگر، در این مناسبتِ آیینی بر حقوق اولیه و معطل مانده خیل کثیری از کودکان سرزمینمان تأکیدی دوباره داشته باشد
.


طرح "یلدا در کوچه های فقر " فرصتی است برای بیان دوباره این که تمام کودکان حق دارند بازی کنند، درس بخوانند و شاد باشند و از مسئولان و مدیران گرفته تا شهروندان، هر یک به قدر وسع خویش برای تحقق این نیازهای ساده و پیش پاافتاده، تکلیفی بر عهده دارند؛ تکلیفی که اگر به حال خود رها شود، روز به روز، تاوان سنگین تری  به شکلِ گسترش معضلاتی چون اعتیاد ، بزهکاری، خشونت و ... بر دوش اجتماع خواهد نهاد
.



علاقه مندان برای کمک توانند به وبسایت «در بخشش سهیم شویم» به نشانی http://life.sosapoverty.org مراجعه و از طریق درگاه اینترنتی این وب سایت به طور مستقیم نسبت به واریز کمک‌های خود اقدام کنند.


همچنین علاقمندان در صورت تمایل می توانند از طریق شماره حساب بانک ملت با شماره 6104337981767088 به نام جمعیت دانشجویی امام علی (ع) نیز اقدام به کمک کنند.

هموطنان در خارج از کشور نیز می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت «در بخشش سهیم شویم» از راه های ارسال کمک به طور دقیق آگاه شوند.


 

منبع: خبرگزاری گیتا