به نقل از رویترز، در حالی که آمریکا در مذاکرات اخیر ترکیه، ایران و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه حضور نداشته است، مقامهای این کشور سعی کرده اند تا عدم حضور در این مذاکرات را کم اهمیت جلوه دهند. واشنگتن اعلام کرده است که این مساله نشانگر افت نفوذ آمریکا در خاورمیانه نیست.

رویترز افزود: تصمیم باراک اوباما برای حمایت محدود از معارضان میانه رو، اهرم نفوذ واشنگتن بر اوضاع سوریه را به شدت کاهش داده است، به خصوص پس از آغاز حملات هوایی روسیه علیه تروریستها در سوریه در حمایت از بشار اسد.

با توجه به پیروزی های بزرگ ارتش سوریه با حمایت روسیه و سایر متحدانش، به نظر می رسد آمریکا و کشورهای همپیمانش هم اکنون در سوریه به حاشیه رانده شده اند.

دنیس راس تحلیلگر موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک در این باره تاکید کرد: آمریکا خودش را در سوریه به یک طرف نامربوط و غیر ضروری تبدیل کرده است. روس ها و ایرانی ها می دانند که ما هیچ کاری برای افزایش هزینه های آنها در سوریه انجام نمی دهیم.

وی در ادامه افزود: روسیه توازن قدرت میدانی را تغییر داده است، بدون توجه به تبعات انسانی.

سخنگوی جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز گمانه زنی های مربوط به کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه را رد کرد. جان کربی در این باره گفت: وزیر خارجه آمریکا عدم حضور آمریکا در نشست مسکو را یک مایه سرزنش برای همه نمی داند. جان کری این نشست را یک تلاش چندجانبه دیگر برای دستیابی به صلح در سوریه می داند و از هرگونه پیشرفت در این مسیر استقبال خواهد کرد. ما به حاشیه رانده نشده ایم.

یک مقام رسمی آمریکایی نیز اذعان کرد که عدم حضور آمریکا در گفتگوهای مربوط به تخلیه شرق حلب، روش روسیه بوده تا نشان دهد این مسکو و نه واشنگتن است که گرداننده اصلی این نمایش است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درخصوص نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو، که روز سه‌شنبه با محوریت سوریه برگزار شد، اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه روسیه و ترکیه در تماس‌هایی تلفنی، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را در جریان نشست سه‌جانبه‌ با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌شان قرار داده‌اند.

کربی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ارزیابی واشنگتن از نشست وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو، گفت: «سخن گفتن درباره این موضوع زود است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اگر این مذاکرات که روز سه‌شنبه در مسکو برگزار شد، به نتایج عملی و ملموسی دست یابد، بسیار خوب و در راستای منافع ملت سوریه و ثبات منطقه خواهد بود؛ در این‌صورت ما از آن استقبال خواهیم کرد.»

منبع: خبرگزاری گیتا