رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به کاهش مبادلات مرزی در کشور، عنوان کرد: این مسئله بررسی شده است و بناست که در هیات دولت تصمیمات خوبی در راستای رونق مبادلات مرزی گرفته شود تا بخش عمده ای از مشکلات رفع شود.

 

به گزارش گیتا، محمد دره وزمی در شورای مبادلات مرزی استان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته 71 هزار و 696 خانوار کردستانی در شعاع 30 کیلومتری مرز، دارای کارت مرزنشینی و 54 هزار نفر هم عضو تعاونی مرزنشینی بودند.

 

وی افزود: در سال جاری 45 هزار و 716 خانوار دارای کارت مرزنشینی و 12 هزار خانوار فاقد کارت هستند که باید برای گرفتن آن اقدام کنند.

 

دره وزمی با اشاره اینکه در این راستا میزان سرانه ارزی از 150 دلار به 180 دلار افزایش یافته است، ادامه داد: در صورت تصویب این طرح در هیات دولت، میزان سهمیه برنج  هر نفر عضو تعاونی از 25 کیلوگرم به 40 کیلوگرم و واردات کالا هم از 41 قلم به 49 قلم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین برای اقلام خوارکی هم میزان معافیت ها از 70 درصد به 100 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وی در ادامه اعلام کرد: براساس اعلام فرمانداری های استان کردستان برای 23 هزار و 307 خانوار در شعاع 20 کیلومتری از مرزهای استان باید کارت پیله وری صادر شود که تاکنون برای 16 هزار و 784 خانوار کارت پیله‌وری صادر شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه 77 هزار و 552 نفر در کردستان مشمول کارت مبادلات مرزی مرزنشینان شناسایی شده اند، گفت: حدود 72 درصد برای افراد مشمول شناسایی شده در سطح سه بازارچه مرزی استان کارت الکترونیکی صادر و فعال شده است.

منبع : خبرگزتری گیتا

انتهای پیام/