به گزارش خبرگزاری گیتا، حجت‌الله دهخدایی در حاشیه مراسم سند ثبت جهانی چوگان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ما پرونده چوگان را اسفند ماه سال 94 تکمیل کردیم و نهایتاً در 16 آذر 96 در اجلاس یونسکو در کره جنوبی چوگان به عنوان یک شاهکار فرهنگی بدون هیچ مخالفتی ثبت جهانی شد. 

 

وی ادامه داد: این اقدام باعث شد تا چوگان به نام ایران سند بخورد و باعث می‌شود تا مردم قطعاً علاقه بیشتری نسبت به این رشته در کشور داشته باشند و ما امیدواریم که بتوانیم چوگان را به عنوان یک فرهنگ پویا در کشور معرفی کنیم و به این پویایی ادامه دهیم. 

 

دهخدایی افزود: برخی کشورها مدعی بودند چوگان برای آن کشورها بوده است اما وقتی می‌گوییم که چوگان ورزشی 3 هزار ساله است یعنی در آن زمان ایران وسعت جغرافیایی گسترده‌ای داشته است و در این پهنه هر جایی می‌توانست این ورزش بازی شود و حتی کشورهایی مثل چین، هند، مصر و آذربایجان هم می‌توانستند مدعی باشند که این رشته در این کشورها بازی شده است اما عملاً این ورزش از ایران به کشورهای دیگر رفته و باید به نام ایران ثبت می‌شد.

 

رئیس فدراسیون چوگان خاطرنشان کرد: ما هم در این باره همه مدارک و مستندات را ارائه دادیم و بدون هیچ حرف و حدیثی چوگان به نام ایران ثبت جهانی شد و یونسکو با ثبت جهانی چوگان به نام ایران جواب کشورهای مدعی را داد.

 

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/