سرهنگ «استوارت جیمز» فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا در موصل، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد، نیروهای عراقی تهاجم جدید خود علیه عناصر داعش در داخل این شهر را در روزهای آینده آغاز خواهند کرد.

سرهنگ جیمز تصریح کرد، در مرحله جدید از عملیات دو ماهه آزادسازی موصل، نیروهای آمریکایی به خطوط جبهه نزدیک به این شهر اعزام می‌شوند.

عملیات موصل با شرکت یکصد هزار نیروی عراقی، پیشمرگان کرد و نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی)، بزرگترین عملیات زمینی در عراق از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا در سال 2003 میلادی به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، در مرحله جدید جنگ در موصل، نیروهای آمریکایی از زمان خروج رسمی از خاک عراق در سال 2011، فعال‌ترین نقش را ایفا خواهند کرد.

واحدهای نیروی مخصوص ارتش عراق تاکنون یک چهارم شهر موصل را تصرف کرده‌اند ولی پیشروی آنها در داخل شهر کند و دشوار بوده است. در این میان، دو هفته پیش و به دنبال تلفات شدیدی که در ضد حمله گروه داعش به نیروهای عراقی وارد شد، واحدی متشکل از چند هزار نیروی پلیس با تجهیزات سنگین از جبهه‌های جنوبی به شرق موصل انتقال یافت.

فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا که در جبهه جنوب شرقی موصل با ارتش عراق همکاری می‌کند، افزود: «ما مشغول آمادگی برای نفوذ در عمق بخش‌های شرقی شهر موصل هستیم و در روزهای آینده، استقرار نفرات و تسلیحات در مناطقی در عمق محلات شرقی موصل انجام خواهد شد.»

در چنین حالتی، نیروهای آمریکایی نیز در داخل موصل وارد عملیات خواهند شد و در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت. اما سرهنگ استوارت جیمز میزان خطر برای نیروهای آمریکایی را «ناچیز» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، طی 15 ماه گذشته، سه نظامی آمریکایی در شمال عراق کشته شده‎اند.

این فرمانده آمریکایی گفته است: «سرعت مرحله آینده عملیات در جبهه های شرقی موصل به مقاومت عناصر داعشی بستگی خواهد داشت.»

موصل بزرگترین شهری است که در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد و سقوط آن «خلافت» خودخوانده این گروه را نابود خواهد کرد. اما این تروریست‌ها کماکان می‌توانند به روش‌های جنگ چریکی و طراحی عملیات و حملات در غرب عراق ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری گیتا