رسانه‌های آمریکا به نقل از مقامات آگاه گزارش دادند که روسیه مخفیانه به کره شمالی پیشنهاد ساخت یک نیروگاه برق هسته‌ای را در پاییز سال میلادی گذشته برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده پیونگ یانگ و واشنگتن پیرامون خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی داده است.

 

به گزارش گیتا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واشنگتن پست گزارش کرده است که سازمان اطلاعات آمریکا در اواخر ۲۰۱۸ از این پیشنهاد با خبر شده است و آن را به عنوان تلاش مسکو برای دخالت در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی در نظر گرفته است.

 

گزارش شده است که بر طبق این پیشنهاد کره شمالی می‌تواند از طرف روسیه یک منبع جدید انرژی به دست آورد به شرطی که طرف روسی آن را اداره کند و تمام محصولات جانبی و سوخت مصرف شده آن به روسیه فرستاده شود و به این ترتیب خطر استفاده پیونگ‌یانگ از این نیروگاه برای اهداف نظامی کم می‌شود.
 

ویکتور چا، یکی از کارمندان سابق کاخ سفید که قرار بود به عنوان سفیر آمریکا به سئول فرستاده شود، گفت: روس‌ها همیشه در مورد کره شمالی فرصت طلب هستند و این اولین باری نیست که آنها به کره پیشنهاداتی در مورد انرژی می‌دهند.
 

وضعیت در شبه جزیره کره از اوایل ۲۰۱۸ با توافقات بین دو کره و ملاقات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی یک نشست تاریخی در سنگاپور پیشرفت‌های زیادی داشته است. رهبران دو کشور کره شمالی و آمریکا طی توافقی متعهد شدند تا کره شمالی روند خلع سلاح کامل هسته‌ای خود را در شبه جزیره در ازای توقف تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی و برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی انجام دهد.


از آن زمان به بعد پیونگ‌یانگ منتظر آمریکا است تا به توافق خود عمل کند و طرف آمریکایی نیز از کمبود پیشرفت‌ها در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ناراضی است.
 

در اوایل ماه ژانویه دونالد ترامپ و کیم جونگ اون با رد و بدل کردن نامه‌هایی ایده‌های خود پیرامون ملاقات دومشان را با یکدیگر در میان گذاشته‌اند.
 

 

دسامبر سال میلادی گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ملاقات دوم ترامپ با کیم جونگ اون در ژانویه یا فوریه به وقوع می‌پیوندد.

 

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در اواخر دسامبر سال گذشته به اسپوتنیک گفت که روسیه هم به اندازه آمریکا مشتاق دیدن خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است و آماده است تا برای این هدف تلاش کند.

 

منبع : خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/