رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ایجاد شبکه پژوهشی کشوری نقص ایمنی در کشور گفت: با وجود پیشرفت‌های عمده‌ای که طی ۳۰ سال گذشته در علم ایمونولوژی و بیماری نقص ایمنی انجام شده، هنوز ۷۰ الی ۹۰ درصد بیماران مبتلا به نقص ایمنی در ایران و سراسر جهان، حتی در کشورهایی که سابقه طولانی‌مدت پژوهشی در زمینه بیماری‌های نقص ایمنی دارند، تشخیص داده نمی‌شوند.

 

دکتر اصغر آقامحمدی در گفت‌وگو با گیتا درباره ایجاد شبکه پژوهشی کشوری نقص ایمنی گفت: برای بهبود روند تشخیص و درمان این بیماران در سال ۱۳۹۷، با هدف افزایش سطح آگاهی پزشکان ، افزایش توانمندی آزمایشگاه های شهرستان در انجام آزمون های تشخیصی ایمنی و برقراری  امر مشورت و ارجاع بین پزشکان ،  مرکز تحقیقات نقص ایمنی، با مشارکت متخصصان ایمونولوژی بالینی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و متخصصین دارای PhD  ایمونولوژی و مراکز تحقیقاتی مرتبط ، شبکه پژوهشی کشوری نقص ایمنی  را  تاسیس کرده است.

 

این استاد دانشگاه درباره چالش‌های پژوهش در زمینه بیماری‌های نقص ایمنی گفت: مسئولان باید بپذیرند که پژوهش اهمیت دارد و آن بخش از درآمد کشور  را که به پژوهش اختصاص می‌یابد افزایش دهند. بودجه اختصاص یافته به پژوهش در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر پایین است علاوه بر آن، داشتن نگرش واقع‌گرایانه و حمایت‌کننده نسبت به امر پژوهش  مهم است. امیدوارم مسئولان محققان را حمایت کنند و بودجه‌های لازم را در اختیار آن‌ها بگذارند و همچنین شرایط حضورشان را در مجامع علمی بین‌المللی تسهیل کنند.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که باید تفکر و باور  حمایت از پژوهش در دانشگاه‌ها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، افزود: دانشجویان ما باید از سال‌های ابتدایی تحصیل، با پژوهش به عنوان یک موضوع مهم آشنا شوند و پژوهش کردن را بیاموزند. در یکی دو سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیم گرفته است  بر مبنای میزان فعالیت پژوهشی مراکز تحقیقاتی ، مقدار بودجه  طرح های پژوهشی  مراکز تحقیقاتی را تعیین کند.

 

تحریم‌ها تاثیری بر همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز تحقیقات نقص ایمنی نداشته است

 

رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر قیمت ارز بر فعالیت‌های تحقیقاتی این مرکز افزود:  با افزایش قیمت ارز ، قیمت‌های کیت‌ها و مواد آزمایشگاهی بالا رفته است؛ مثلا اگر در دو سال گذشته برای تهیه کیت ها و مواد لازم یک پروژه ۳۰ میلیون تومان نیاز بود ، امسال برای تهیه همان مواد باید ۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم. علیرغم وجود تحریم ها، مشاهدات ما حاکی از این است که تحریم‌ها تاثیری بر ارتباطات  و همکاری های علمی پژوهشی  مرکز تحقیقات نقص ایمنی با دانشگاه اروپایی و آمریکایی نداشته است،

 

وی در پایان گفت:  اساسی‌ترین راه برای رسیدن به توسعه پایدار در کشور ، گسترش تحقیق و پژوهش است.  در کشور های پیشرفته ، نقش پژوهش در توسعه فناوری و شتاب‌ بخشیدن به آن، بیشترین توجه مسئولان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است.   

 

منبع: خبرگزاری گیتا

انتهای پیام/