روز پنجشنبه (امروز) نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برای بررسی آنچه حمله به مکه خوانده می‌شود در مکه برگزار شد.

در این نشست که به درخواست عربستان و با ادعای بی اساس حمله انصار الله به مکه برگزار شد، «عبد الله عالم» سفیر پیشین این کشور در اندونزی از این سازمان خواست تا با آنچه نفوذ انصارالله در منطقه خوانده مقابله کنند.

«ناصر جوده» وزیر خارجه اردن نیز که یکی از سخنرانان این جلسه بود، اعلام کرد کشورش اقدام انصارالله را محکوم کرده و مدعی شد این مسأله نشان می‌دهد که انصارالله و کنگره مردمی یمن و همه حامیان آن‌ها پا را از حد فراتر گذاشته‌اند.

بر اساس این خبر سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده که باید موضع قاطعانه‌ای در خصوص جریانی که مکه را هدف قرار داده‌اند اتخاذ شود.

جمهوری اسلامی ایران در این نشست که با فشار عربستان و متحدانش برگزار شده بود حضور پیدا نکرد.

پیشتر وزارت خارجه انگلستان که از متحدان عربستان به شمار می‌رود با صدور بیانیه‌ای تلویحا ادعای ریاض مبنی بر حمله موشکی نیروهای یمنی به سمت مکه مکرمه را رد کرده بود.

در بخشی از این بیانیه که به بهانه به روزرسانی وضعیت ایمنی سفر به عربستان منتشر شد، آمده است: «روز 27 اکتبر یک موشک اسکاد از مناطق تحت کنترل شورشیان در یمن شلیک شد که ظاهرا فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز را هدف قرار داده بود.»

از سوی دیگر در پایان این جلسه «یوسف العثیمین» وزیر امور اجتماعی پیشین عربستان به عنوان دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انتخاب شد. العثیمین جایگزین «ایاد مدنی» دبیرکل پیشین این گروه شده که به دلیل توهین به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر مجبور به استعفا شده بود.

روزنامه «الوطن»، عربستان پیش از آغاز این نشست اعلام کرده بود که قرار است پیشنهاد «تروریستی خواندن انصار الله» در این نشست مطرح شود.

این روزنامه تأکید کرد که در صورت تروریستی خوانده شدن انصار الله بعد از سازمان همکاری، این طرح به شورای امنیت هم ارائه می‌شود.

روزنامه الوطن عربستان اعلام کرده در صورت به رأی گذاشته شدن این پیشنهاد می‌تواند محک خوبی برای لبنان باشد که با حضور «میشل عون» به عنوان رئیس جمهور باز هم در برابر تصمیمات دیگر کشورهای عربی ایستادگی خواهد کرد یا خیر.

پیشتر لبنان با اقدام اتحادیه عرب برای تروریستی خواندن حزب الله همکاری نکرد.

منبع: خبرگزاری گیتا