نرگس کلباسی اشتری در اول فرودین ۱۳۶۷ در اصفهان  به دنیا آمد و تا ۴ سالگی در ایران  بود. پس از آن همراه با خانواده به انگلستان مهاجرت کرد. نرگس در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد. وی تا 19 سالگی در انگلستان و سپس تا 21 سالگی در کانادا اقامت داشت.

 

 

نرگس کلباسی سال ۲۰۱۰ «بنیاد خیریه پریشتان» را به امید بهبود زندگی کودکان یتیم و رها شده جهان تأسیس کرد و نام یتیم خانه‌اش را به یاد پریشتان، کودک یتیمی که در سریلانکا  دید، انتخاب کرد. بنیاد پریشتان پس از تأسیس یتیم‌خانه‌ای دخترانه و سرای نگهداری از کودکان نابینا در شرق هند افتتاح شد.

 

 

یکی از دو خانه ای که برای بچه های نابینا و بی خانمان ساخته شد.

 

 

نرگس کلباسی و کودکان نابینای هندی

 

به نوشته نشریه دیلی میل یکی از کودکان در سال ۲۰۱۴ ناپدید شد و در پی آن خانم کلباسی با اتهام قتل غیرعمد مواجه شد و اکنون در صورتی که اتهام ثابت شود، ممکن است به حبس محکوم شود.

حسن نوریان سرکنسول ایران در حیدر آباد در خصوص پرونده خانم کلباسی خاطر نشان کردند که: به دلیل شرایط قبیله ای ممکن بود نزدیکان کودک غرق شده در رودخانه بخواهند به خانم کلباسی اسیب برسانند به همین دلیل موقتا در شهر دیگری سکونت دارند و تنها برای شرکت در جلسات دادگاه به منطقه رایاگادا می آیند.

 

 

حسن نوریان سر کنسول ایران در حیدر آباد و نرگس کلباسی

 

 

نوریان اضافه کرد: پس از غرق شدن کودک هندی در رودخانه و باز شدن پرونده قتل خانم کلباسی وی با سفارت بریتانیا تماس گرفته و مسئولین را در جریان حادثه قرار می دهند ولی سفارت بریتانیا به این مسئله ورود نمی کنند و در اینجا بحث تابعیت ایرانی خانم کلباسی مطرح شد.

در تاریخ 16 مهر خانم کلباسی اشتری  در دو نوبت صبح و عصر در دادگاه رایاگادا حاضر شد که دادگاه هیچ حکمی صادر نکرد و صدور رای به ماه آینده موکول شد.

جلسه رسیدگی نهایی به پرونده نرگس کلباسی اشتری، بانوی نیکوکار ایرانی روز پنجشنبه(27 آبان) با حضور وی و دو کارشناس کنسولی در شهر "رایاگادا" در ایالت اوریسا هند برگزار شد.

در تاریخ 13 آذر 1395 خانم نرگس کلباسی در دهلی نو با دکتر محمد جواد ظریف دیدار کرد. این دیدار به در خواست نرگس کلباسی انجام شد و وی از آقای ظریف خواست تا وضعیتش را با مقامات هندی در جریان بگذارد.

 

 

دیدار نرگس کلباسی در دهلی نو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

 

در تاریخ 15 اذر 1395 جلسه قرائت رای دادگاه شهر رایاگادا از ایالت اوریسا هند برگزار شد و با وجود اینکه مدارک و مستندات خاصی علیه خانم کلباسی وجود نداشت دادگاه محلی حکم به یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی برای خانم کلباسی صادر کرد در حالی که متهم ردیف دوم هم که یک تبعه هندی و بومی همان جا و معاون موسسه خیریه پریشتان، تحت مدیریت خانم کلباسی است، کاملا تبرئه شد.

هر چند دادخواست تجدید نظر حکم نرگس کلباسی تقدیم دادگاه محلی رایاگادا در ایالت اوریسای هند شد. بر همین مبنا وثیقه او تمدید شده و قرار است جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر به زودی آغاز شود.

در شب میلاد پیامبر اکرم(ص) در محل کنسولگری ایران در حیدر آباد از نرگس کلباسی تجلیل شد. کلباسی در این مراسم عنوان کرد: از زمانی که شروع به ساختن دو یتیم خانه در منطقه رایاگادا کردم گفتند یا باید به مسئولین محلی رشوه بدهی و یا برایت مشکل ایجاد می‌کنیم.

 

 

تجلیل از نرگس کلباسی در شب میلاد پیامبر (ص)

 


کلباسی افزود: تصور نمی‌کردم با کارشکنی ، بخواهند در حق بچه‌های یتیم خودشان هم بدرفتاری کنند ، متوجه شدم که مردم این منطقه بصورت خرافات گونه‌ای معتقدند که این بچه‌ها از طرف خالقشان مجازات شده‌اند و برای همین نابینا ، معلول و یا یتیم هستند و علت اینست که از افراد پَست و طبقه ای ذلیل هستند و لطف و مهربانی در مورد آنان امری غیر ضروری است.

وی ادامه داد: به مدت پنج سال با این تفکر غلط جنگیدم ولی در نهایت خودم قربانی این نوع تفکر جاهلی شدم .


سپس وزیر امور خارجه هند نیز وارد پرونده نرگس کلباسی می شود و با انتشار پیامی در توییتر خود از درخواست برای ارائه گزارش درمورد پرونده نرگس کلباسی خبر داد.

 

 

وزیر امور خارجه هند

 

سوشما سوراج وزیر امور خارجه هند با وجود اینکه خواستار ارائه گزارشی در مورد پرونده نرگس کلباسی بود به فاصله یک روز در صفحه توئیتری خود گفت که پرونده نرگس کلباسی در حال حاضر تحت بررسی و قضاوت قرار دارد و از این رو، وی نمی‌تواند کمکی به حل این پرونده کند.

 

 

 

نرگس کلباسی هم در پیامی توییتری به سوارج  وزیر خارجه هند این طور نوشته است: لطفا یک‌طرفه قضاوت نکنید. اجازه بدهید از طرف من هم برای شما داستان توضیح داده شود. من درگیر یک "پاپوش" شدم. کسی حاضر به شنیدن حرف‌های من نیست؟

 

 

✅با امضای این پتیشن به، نرگس اشتری، کمک کنید:

 Help Narges:

منبع: خبرگزاری گیتا