تحلیلگر مطرح جهان عرب با اشاره به شورش فرمانده گروه واگنر علیه رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که دست‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو در طرح ریزی این شورش نمایان است.

به گزارش گیتا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم در خصوص اوضاع روسیه نوشت: «خیانت بزرگی»؛ این تعبیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از شورش «یوگنی پرگوژین» فرمانده شبه نظامیان واگنر، علیه نظام مسکو است. این خیانت با هدف ناکام گذاشتن پیروزی بزرگی طراحی شد که ارتش روسیه توانست در مقابل ضدحملات اوکراین، به دست آورد؛ ضد حملاتی که ناتو و کشورهای عضو به آن دل بسته بودند. زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اذعان کرده که روند این حملات بسیار کند بوده چرا که آمریکا و کشورهای ناتو، سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته را در اختیار کشورش قرار نمی‌دهند.

پوتین که با دیدن شورش نظامی یکی از نزدیکترین همپیمانان خود غافلگیر شده بود، با ایراد یک سخنرانی پنج دقیقه‌ای، اعلام کرد که این خیانت، به مثابه یک خنجر از پشت به شمار می‌رود و باید نسبت به درگرفتن جنگ داخلی هوشیار بود. وی متعهد شد که این خیانت را متوقف کرده و عاملان آن را مجازات کند.

در ادامه این مقاله آمده است: آنچه که باعث تعجب ما است، این است که چگونه سرویس اطلاعات نظامی روسیه، از پیش، متوجه طرح ریزی این شورش و قصد و نیت رهبران آن نشده است؟ گروه واگنر بنده پول و طلا است و هر کس بیشتر به آنها پول و طلا بدهد، به سمت او می‌روند. یک اشتباه راهبردی در این حد و اندازه، نیازمند بررسی بوده و عوامل آن، هرچند نزدیک به پوتین، باید مجازات شوند.

مسأله بعدی که اهمیت آن کمتر از دیگر مسائل نیست، پیشروی فوری شبه نظامیان واگنر و به دست گرفتن کنترل شهر روستوف روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین است؛ شهری که فرماندهی مرکزی به ویژه مقر رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در آن مستقر بوده، بدون هیچ مقاومتی در اختیار شبه نظامیان واگنر قرار گرفت. بعد از آن شبه نظامیان واگنر بدون آنکه در معرض حملات هوایی نیروهای روس قرار بگیرند، به سمت مسکو حرکت کردند.

دست داشتن آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در این شورش نظامی اطلاعاتی بزرگ، قابل پیش بینی بود و چه بسا این شورش، نتیجه یک طرح برنامه ریزی شده در اتاق‌های تاریک بوده است. از همان نخستین روز حمله ارتش روسیه به مرزهای اوکراین، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با قدرت از احتمال یک کودتای نظامی بزرگ علیه رئیس جمهور روسیه با توجه به وجود شکاف در ارتش این کشور و مخالفت افسران ارشد با جنگ علیه اوکراین، سخن می‌گفتند.

بعید نیست این تبلیغات رسانه‌ای، در واقع پوششی برای استخدام پنهانی شبه نظامیان گروه واگنر و فرمانده آن بوده باشد. پریگوژین، اسرار جنگی روسیه و ساقط کردن یک بالگرد روس را فاش کرد و درخواست‌های عجیبی را در خصوص لزوم برکناری وزیر دفاع و فرمانده ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه ارائه داد. تمام اینها، اوج گستاخی و باج خواهی از کشوری بزرگ در حد و اندازه روسیه را نشان می‌دهد. کسی که در اوج یک جنگ سرنوشت ساز که کشورش و تمامیت ارضی آن را هدف قرار داده، چنین شروط توهین آمیزی را علیه رئیس جمهور کشورش وضع کرده و یک بحران در بحبوحه جنگ به راه می‌اندازد و بذر فتنه جنگ داخلی را می‌کارد، آیا جز خائن بزرگ، می‌توان صفت دیگری برایش در نظر گرفت؟

پرگوژین می‌تواند آرزوی به دست گرفتن قدرت در روسیه را داشته باشد اما تمام دلایل و نشانه‌ها بیانگر آن بود که کودتای وی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کرد به پایان می‌رسد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارتش روسیه، دومین ارتش قدرتمند جهان است که چهار میلیون نظامی و هزاران تانک و تجهیزات پیشرفته در کنار شش هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و تعداد شبه نظامیان واگنر در بهترین حالت به ۲۵ هزار نفر می‌رسد.

ولادیمیر پوتین از حمایت رئیس کلیسای ارتودکس و تمام فرماندهان ارتش و رهبران کشورهایی نظیر چچن و بلاروس و ترکیه برخوردار است. رجب طیب اردوغان علناً حمایت خود را از پوتین اعلام کرده چرا که پوتین در جریان کودتای نظامی علیه اردوغان در سال ۲۰۱۶ از وی حمایت به عمل آورد.

انتهای خبر/