درحالی که اخبار اعتراضات فرانسه به تیتر یک رسانه‌های مطرح جهان تبدیل شده است، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان این اخبار را سانسور کردند.

به گزارش گیتا، پس از آنکه پلیس فرانسه، نوجوان ۱۷ ساله‌ای را در یک حادثه راهنمایی و رانندگی به ظن تلاش او برای فرار، به ضرب گلوله کشت؛ فرانسه بار دیگر صحنه درگیری‌ها و ناآرامی‌ها شد. پلیس فرانسه شب گذشته ۴۵ هزار نفر از نیروهای ضد شورش خود را برای مقابله با اعتراضاتی که طی شب‌های گذشته در شهرهای مختلف ایجاد شده، مستقر کرده است. 

 

بر اساس آخرین گزارش صادر شده از وزارت کشور فرانسه، در ناآرامی‌های اخیر تا کنون بیش از ۱۳۰۰ نفر دستگیر شده‌اند و مقررات منع آمد و شد در ۲۰ شهر حومه پاریس وضع شده است.

 

فارغ از موضع‌گیری‌های چهره‌های برجسته این کشور نظیر امباپه فوتبالیست سرشناس فرانسوی و دعوت مردم به آرامش و مقایسه آن بار رفتار برخی سلبریتی‌های ایران در خصوص اتفاقات سال گذشته ایران، واکنش‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان  یا حتی رسانه‌هایی همچون یورونیوز که طبیعتاً باید اخبار این کشورها را پوشش دهد قابل تامل است. یورو نیوز که تنها ۴ خبر درباره فرانسه منتشر کرده سال گذشته ۱۸۰۰ مطلب بازنشر داده بود.


پوشش زنده اغتشاشات ایران

 

از سوی دیگر بررسی صفحات رسانه‌هایی مانند بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، منوتو نشان می دهد که هرکدام به تک اخبار رسمی به اتفاقات فرانسه اکتفا کردند.

بی بی سی فارسی در ۲۴ ساعت اخیر تنها چهارخبر، ایران اینترنشنال یک و منوتو یک خبر درباره فرانسه منتشر کرد. (جالب اینجاست که هنوز اخبار مربوط به اغتشاشات پارسال ایران را ژرحجم منتشر می‌کنند)


اخبارهای رسمی که بی بی سی فارسی در ۱۰ تیر منتشر کرد


تک خبر ایران اینترنشنال درباره ناآرامی‌های فرانسه


تک پست منووتو درباره فرانسه


بایکوت ناآرامی‌های فرانسه و دمیدن در اغتشاشات سال گذشته در صفحه روز گذشته منوتو

 


من و تو در سالروز تولد کیان پیرفلک نزدیک به ۱۰۰ مطلب منتشر کرد

 همچنین بررسی عملکرد ۵ رسانه بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، من و تو، رادیو فردا و صدای آمریکا صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۴۶ روز (۲۳ شهریور تا ۹ آبان) مجموعا ۳۸۰۰۳ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.  

 

انتهای خبر/