یک مقام روس با ارائه آمار تولید و مصرف غلات کلیدی در مجموعه قدرت‌های نوظهور اقتصادی (بریکس)، از ظرفیت این گروه متشکل از اقتصادهای نوظهور برای داد و ستد بدون استفاده از دلار آمریکا خبر داد.

به گزارش گیتا از خبرگزاری اسپوتنیک، اقتصاددانان معتقدند بریکس می‌تواند به سکویی برای ایجاد بازار غلات خودکفا و بدون استفاده از دلار آمریکا تبدیل شود.

این گروه که نام آن برگرفته از حروف نخست کشورهای عضو (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است و پس از آن کشورهای مصر، اتیوپی، جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۴ هم اضافه شدند، از توازن تقریبی میان تولید و مصرف غلات کلیدی بین کشورهای عضو خبر داد.

بر اساس برآوردهای اتحادیه راسگرین (اتحادیه روسی صادرکنندگان غلات)، پنج کشور بریکس در پایان سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱.۱۷ میلیارد تن غلات در سال مصرف کرده‌اند که برابر با ۴۲ درصد تولید جهانی است و در مقابل ۱.۱ میلیارد تن غلات معادل ۴۰ درصد را به مصرف رسانده‌اند.

مطابق اعلام این اتحادیه، در صورت توسعه بریکس، تولید غلات کشورهای عضو این گروه به ۱.۲۳ میلیارد تن در سال ( ۴۴درصد از کل جهان) می‌رسد و مصرف به تولید نزدیک می‌شود.

ولادیمیر پتریچنکو مدیرعامل شرکت تحلیلی روسی ProZerno در این زمینه به اسپوتنیک گفت: براساس آمار، روسیه ۲۵ درصد تولید گندم و برزیل به‌عنوان یک عضو دیگر بریکس، ۲۵ درصد از تولید ذرت و نزدیک به ۵۸ درصد تجارت جهانی دانه‌های سویای را در دست دارند. از طرفی، چین بزرگترین خریدار ذرت و گندم و پس از آن مصر بیشترین مقدار گندم را وارد می‌کنند.

وی سپس اضافه کرد: کشورهای بریکس سهم بزرگی از بازار این کالاها را در دست دارند و به همین دلیل اکنون بهترین فرصت برای بهره‌برداری از این موقعیت است.

به گزارش گیتا، با ورود یک کشتی حامل غلات روسیه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر)، روسیه اعلام کرده بود که کشورهای عضو بریکس با تبادل غلات میان خود می‌توانند استفاده از دلار آمریکا را کنار گذاشته و یک ارز مناسب را برای داد و ستد میان خود انتخاب کنند.

انتهای خبر/