یک وکیل بین‌المللی با اعلام این که رای کنگره آمریکا به طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران بر وجهه‌ی آمریکا در جهان تاثیر منفی خواهد داشت، گفت: این اقدام باعث ایجاد زیان‌هایی داخلی و بین‌المللی برای آمریکا می‌شود.

به گزارش ایسنا، ادوارد کوریگان در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی افزود: جهان مشاهده می‌کند که مقامات آمریکایی به توافقات بین‌المللی پایبند نیستند که این امر تاثیری منفی بر روی وجهه آمریکا در صحنه بین‌المللی به خصوص در جهان اسلام و بخش اعظمی از جهان سوم و البته خود مردم ایران خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به طرح ممنوعیت فروش 200 هواپیمای مسافربری به ایران در راستای مخالفت با تصمیم ماه سپتامبر وزارت خزانه‌داری آمریکا در صدور مجوز برای شرکت‌های بویینگ و ایرباس برای فروش این هواپیماها رای مثبت داد.

با تصویب این طرح، قانون‌گذاران آمریکایی از تراکنش 25 میلیارد دلار توسط بانک‌ها برای قراردادی که میان ایران و بویینگ به امضا رسید، منع کردند.

جیم هاینر، نماینده کنگره مخالف تصویب این طرح معتقد است ممنوعیت فروش هواپیما به ایران باعث جلوگیری از ایجاد 100 هزار فرصت شغلی در آمریکا خواهد شد.

کوریگان افزود: این حرکت کنگره هزینه از بین رفتن شغل‌های زیادی در آمریکا در پی خواهد داشت. از دست دادن قراردادی با ارزش 25 میلیارد دلار برای بویینگ بسیار سنگین خواهد بود و به دلیل فشارهایی که از طرف کارگرها و اتحادیه‌های کارگری ایجاد خواهد شد، این شرکت لابی‌ها و تلاش‌های خود را برای جلوگیری از لغو این قرارداد انجام خواهد داد.

به گفته کوریگان در صورت لغو این قرارداد ایران برای خرید هواپیماهای مورد نیاز خود به کشور سومی مثل فرانسه، انگلیس، روسیه و چین مراجعه خواهد کرد.

او تاکید کرد که اسراییل بنا به منافع خود سعی خواهد کرد تا جایی که امکان دارد برای رابطه آمریکا و ایران مشکل ایجاد کند.

کوریگان گفت: سیاست‌های واشنتگن علیه تهران باعث ادامه افزایش تنش و بی‌اعتمادی میان دو طرف خواهد شد چرا که افکار عمومی و حتی سیاستمداران آمریکا اطلاعات صحیحی از ایران ندارند.

با وجود تلاش‌های جمهوری خواهان در کنگره این طرح برای تبدیل به قانون پس از موافقت سنا باید توسط اوباما امضا شود که البته اوباما آن را نقض صریح برجام دانسته و گفته که آن را وتو خواهد کرد.

کنگره آمریکا در حالی به دنبال نقض برجام است که با به رسمیت شناخته شدن برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل این توافق به یک قانون بین‌المللی تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری گیتا