یک نهاد دیده بان بین المللی اعلام کرد، احتمالا تروریست ها داعش خودشان گاز سولفور و خردل را تولید کرده و در حمله های سوریه و عراق استفاده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد اوزومجو رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: نمونه های جمع آوری شده در عراق و سوریه که در آزمایشگاه های این نهاد آنالیز شده است، گویای آن است که این مواد احتمالا ساخته دست داعش است.
وی اضافه کرد: هر چند مواد مورد استفاده توسط داعش از کیفیت بالایی برخوردار نیست ولی می تواند مضر باشد.
وی افزود: از اول اوت چندین حمله توسط دولت سوریه و شورشیان مخالف درباره گاز کلر و مواد ناشناخته دیگر در حلب و در بخش های شمالی سوریه مانند ادلب گزارش شده است.
به گفته وی، شمار این گزارش ها بیش از 20 مورد است و حتی روز پنجشنبه نیز مقام های سوری گزارش های جدیدی از حمله های شیمیای علیه خود ارائه کرده اند.
کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی دریافته است که حمله گاز خردل در اوت 2015 توسط داعش صورت گرفته است.
اوزومجو با اشاره به این که بسیاری از اعضای داعش در عراق و سوریه از کشورهای دیگر هستند و روزی به سرزمین خود باز خواهند گشت، بر اهمیت این یافته تاکیدکرد.

هر چند در مورد این که آیا سلاح های شیمیایی استفاده شده توسط داعش ساخته دست خود داعش می باشد یا اینکه یک کشور حامی در این میان وجود دارد که همواره سلاح های داعش را تهیه می کند باز هم تردید وجود دارد و این ادعا تنها در حد یک احتمال باقی می ماند.

منبع: خبرگزاری گیتا