مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس گفت صبح امروز  ساختمان پلاسکو به دلیل اتش سوزی فرو ریخت. البته ساختمان تخلیه شده بود ولی امداد گران آتش نشانی در حال تخلیه دود و امداد رسانی در محل حادثه بودند .



خالدی با اعلام اینکه تا دقایق پیش ۳۷ نفر مصدوم به اورژانس مراجعه کردند که برخی از آنها برای طی مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شدند .



خالدی ادامه داد فرو ریختن ساختمان پلاسکو خوشبختانه در مسیر خود ساختمان و به صورتی عمودی اتفاق افتاد و خسارتی به واحدهای تجاری اطراف وارد نشد این در حالی است که نگران سلامت بیش از ۴۰ آتش نشانی هستیم که در محل حادثه در حال مهار شعله های اتش بودند.



تعدادی از آتش نشانان برای نجات مصدومان احتمالی در طبقات بودند که ساختمان فروریخت.



سید جلال ملکی  توضیح داد بعد از مهار آتش در طبقه ۸ و ۹ ساختمان پلاسکو، به دلیل وجود مواد قابل اشتعال اعم از پارچه و کارتن بار دیگر شعله های آتش زبانه کشید.

 

معاون امنیتی استانداری تهران علت اصلی آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو را اعلام کرد. محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران  درباره علت آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: اینکه گفته شده، علت آتش‌سوزی امنیتی بوده، اصلا درست نیست و این آتش‌سوزی کاملا طبیعی است.

 

وی افزود: اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بوده است.

 

معاون امنیتی استانداری تهران اظهار داشت: اصلا این ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته و کسبه از پیک‌نیک و یا لوازم دیگر گرمایشی هم استفاده می‌کردند، اصلا نشت گاز به عنوان دلیل آتش‌سوزی درست نیست.

 

قالیباف که مدیریت بحران را در اختیار گرفته است. در گفت‌وگویی گفت که کسی از مالکان و مردم در این حادثه گرفتار نشده‌اند و حدود 20 تا 25 نفر از نیروهای آتش‌نشانی فقط در این حادثه گرفتار شده‌اند که تلاش‌ها برای نجات آن‌ها ادامه دارد.

 

وی گفت: پیش از وقوع ریزش کلیه افراد حاضر در طبقات تخلیه شده‌اند و حتی برخی از مغازه‌ها و اتاق‌ها هم بازرسی شده بود تا از نبود فردی در ساختمان اطمینان حاصل شود.

وی گفت که این حادثه حدود ساعت 7 و 59 دقیقه اطلاع‌رسانی شد و در مدت 2 دقیقه نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شده‌اند.

 

قالیباف از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و افزود: آتش‌نشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند.

 

وی افزود: از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده و البته  ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار شده‌اند.نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران  گفت: قبل از اینکه ساختمان پلاسکو فرو بریزد در حوالی ساعت 10 صبح از سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه که در مجاورت این ساختمان قرار دارند، خواستیم که ساختمان‌های‌شان را تخلیه کنند که تخلیه هم انجام شد.

 

وی افزود: مدیریت صحنه بر عهده مدیریت بحران شهرداری تهران است و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی در دست نیست.

 

ساختمان پلاسکو قبل از آتش سوزی و فروریختن

 

نمای داخلی پلاسکو

نمای داخلی پلاسکو

 

پلاسکو در آتش

 

ایران، حوادث
منبع: خبرگزاری گیتا